دبستان روشنگر(دوره اول) | منطقه دو تهران

امروز : تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود

پیام شماره ۲۱

پیام شماره ۲۱ اتاق گفتگو

طبق روال دوشنبه ها ، با مطلبی در مورد والدگری با موضوع مسئولیت پذیری و نکاتی پیرامون آن در خدمتتون هستیم.
امروزه یکی از دغدغه های والدین مسئولیت پذیری  کودکان است، والدين در همه جاي دنيا، به دنبال راه هايي براي آموختن مسئوليت به كودكان هستند.  این روزها که زمان بیشتری با کودکانمان هستیم نکته هایی در این مورد را با هم مرور کنیم. 
 
هدف اين است احساس مسئوليت از ارزش هاي يك كودك شود، نه اجبار او در همه ي زمينه هاي زندگي اش. 
ما مسئوليت و عدم مسئوليت را در مواردي كه واقعي تر هستند، مي بينيم. مثلا در اتاق به هم ريخته فرزندمان، در دير رسيدن به مدرسه، در كثيف انجام دادن تكاليف، ممكن است كودكي با ادب باشد. خود و اتاقش را تميز و مرتب نگه دارد، با اين وجود تصميماتي بگيرد كه عاري از احساس مسئوليت باشد اين به خصوص در مورد كودكاني صدق مي كند كه هميشه به آن ها گفته مي شود چه كار بكنند، به همين خاطر فرصت اندكي نصيبشان مي شود تا به قضاوت بپردازند و راه حل ارائه دهند. 
ارزش ها را نمي توان به طور مستقيم ياد داد، ارزش هاي از طريق انطباق كودك، تمرين، همراهي با اشخاص مورد احترام و علاقه اش جذب مي شود.
 
موضوع احساس مسئوليت در كودكان به والدين برمي گردد، به ارزش هايي كه والدين در اعمال مربوط به تربيت كودك از خود نشان مي دهند.در مهارت پذيرفتن احساسات كودك و همدلي با آن، مهارت نحوه گفتگو با كودك و شنيدن او و در كنار همه ي اين ها نيازمند برنامه های درازمدت و كوتاه مدت است.
والديني كه درگير جنگ ناخواسته يا خواسته با كودك شان سر كارهاي روزانه و مسئوليت ها هستند، باید اين واقعيت را درك كنند در اين جنگ نمي توانند برنده باشند. ما هرچه قدر توان و وقت براي زور گفتن به آنان داشته باشيم، آن ها وقت و انرژي بيشتري براي مقاومت در برابر ما دارند.
 
احساس مسئوليت مستلزم اجراي تمرين روزانه و انتخاب موقعيت هاي مناسب  با توجه به سن و قدرت درك كودك است. آموزش را مي توان از سنين اوليه كودكان آغاز كرد، مسئوليت وقتي پرورش مي يابد كه در اموري كه بر كودكان اثر گذار هستند، به آنان اجازه دهيم نظرشان را بيان كنند و هرجا لازم مي بينيم، بگذاريم انتخاب كنند.
 
در پژوهش ها نشان داده شده است که افرادی که حق انتخاب برای انجام وظایف خود دارند، تمایل بیشتری برای انجام آن دارند و دقت بیشتری دارند. نسبت به افرادی که این فرصت را نداشتند، این فرصت ها برای آن ها مسئولیت ایجاد می کند و به آن ها کمک می کند که مسئولیت را قبول کنند. حق انتخاب و تصمیم گیری باید متناسب با سن کودک باشد.
بعضي موارد هستند در قلمرو مسئوليت كودك قرار دارد و در چنين موردي بايد اجازه دهيم خودش انتخاب كند. بعضي از مسائل نيز هستند كه در آسايش و رفاه كودك تاثير دارند و اين امور به طور اختصاصي در قلمرو مسئوليت والدين قرار دارند. در قلمرو کودک حق انتخاب در فعالیت های فوق برنامه، حق انتخاب در پوشیدن لباس، حق انتخاب فعالیتی که در قرار ملاقات های دو نفره بین کودک و هر کدام از والدین باید انجام شود را می تواند شامل شود.
 
این مهم است که کودک نباید چنین تصور کند که به ازای کاری که کرده است دوستش دارند و این دوست داشتن نباید شرطش مسئولیت پذیری باشد. نباید این احساس را داشته باشد که هرچه بزرگتر می شود کارهایش سخت می شود یا کار بدتری به او می دهند، بنابراین معنا و برچسبی که ما روی کارها می گذاریم بسیار مهم است.
 
مسئولیت پذیری یک بخش مهم از رشد شخصیت کودک است و باید توانایی آن ها را شناخت و به آن توجه کرد. به آن ها نقش فعال داد تا فرزندان احساس کنند در پیشبرد اهداف خانواده نقش دارند.
 
خواندن 175 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « پیام شماره ۲۰ پیام شماره ۲۲ »